Miguel Oliveira en Danny Kent deden beiden wat ze moesten doen. Oliveira moest winnen om nog een kans te hebben op de titel en deed dat met verve. Danny Kent moest bij een overwinning van Oliveira minimaal 14e worden en slaagde met een 9e plaats ruim in die missie. De Brit pakte daarmee de titel. Romano Fenati werd in de laatste bocht getorpeteerd en kon helaas geen punten bijschrijven in de strijd om het algemeen klassement.
Voor de start was het een zenuwachtige bedoening bij het Leopard Racing Team. Danny Kent kende een slechte kwalificatietraining en moest vanaf een 18e startpositie in elk geval naar voren zien te komen.
Miguel Oliveira wist vooraf waar hij aan toe was. De Portugees moest simpelweg winnen. Oliveira liet er geen gras over groeien en pakte kopstart voor Fenati, Vazquez, McPhee en Navarro. Danny Kent kende een redelijke start en kwam als 15e uit de openingsronde.
Het werden vervolgens nog 24 hele lange ronden voor de Brit die duidelijk koos voor een defensieve tactiek en probeerde buiten de gevechten te blijven.
In de tweede ronde schuift Kent op naar de 14e plaats waarmee hij op een minimale manier voldeed aan de voorwaarden om de titel te kunnen binnenhalen.
Vooraan deed Oliveira het meeste kopwerk maar de Portugees werd constant belaagd door met name Vazquez, Navarro en Fenati. Met name aan het einde van het rechte stuk zagen we elke ronde wel positiewisselingen door het slipstream effect.
Op een derde van de race ontstond er een kopgroep van acht rijders en viel daarachter een gaatje naar een groepje van vier rijders. Danny Kent was de laatste van die vier en reed daarmee op een veilige twaalfde plaats.
De kopgroep bestond weliswaar uit acht rijders maar Oliveira, Fenati, Navarro en Vazquez zorgden voor het vuurwerk door constante positiewisselingen terwijl daarachter McPhee, Kornfeil, Antonelli en Ono zich beperkten tot aanhaken en volgen.
Op tweederde van de race verhoogt Oliveira het tempo een beetje en lijkt in het bochtige gedeelte ook wat afstand te nemen van zijn directe achtervolgers. Op het rechte stuk komen Navarro, Vazquez en Fenati echter steeds weer terug op zijn achterwiel.
Het breekt dan achter Fenati waardoor er twee groepen van vier rijders op een dikke seconde van elkaar zitten. Kort daarachter een derde groepje van vier met onder andere Bastianini en Kent. Ono maakt vervolgens een paar kleine foutjes en valt weg uit de tweede groep terwijl daarachter Bastianini juist de oversteek weet te maken naar die tweede groep.
Met nog een drietal ronden te gaan ziet Oliveira dat hij niet kan wegkomen. Aan het einde van het rechte stuk komen Navarro en Vazquez weer over hem heen met daarachter Fenati. Niccolo Antonelli is dan bezig met een sterke opmars en weet het gaatje naar de kopgroep langzaam maar zeker dicht te rijden.
Bij het ingaan van de laatste ronde ligt Navarro aan de leiding maar uit zijn slipstream duikt Oliveira als eerste de eerste bocht in. Vazquez komt in zijn spoor naar de tweede plaats. Navarro weet Vazquez echter weer uit te remmen en terug te komen naar de tweede plaats. Antonelli heeft op de vijfde plaats de aansluiting echter volledig te pakken.
Het gaat dan aankomen op het aanremmen van de laatste bocht en vervolgens de exit naar de finish. Oliveira komt als eerste op de laatste bocht af met Navarro die het probeert. De Spanjaard krijgt echter te maken met een stuiterende motor en komt niet voorbij aan Oliveira.
Antonelli probeert bij het aanremmen voorbij te gaan aan Fenati maar verremt zich daarbij. Antonelli gaat onderuit en neemt in zijn val Fenati en ook Vazquez mee.
Miguel Oliveira wint de race gevolgd door Jorge Navarro. Door de crash van Antonelli, Fenati en Vazquez krijgt Jakub Kornfeil de laatste podiumpositie in de schoot geworpen. Brad Binder wordt vierde gevolgde door Enea Bastianini, Isaac Vinales, John McPhee, Hiroki Ono en Danny Kent die aan deze negende plaats ruim voldoende heeft om de wereldtitel veilig te stellen. Philip Oettl finisht achter Kent als tiende.
ROMANO FENATI
Of course I hate to finish this season with a bad taste in my mouth, but a fourth place in Moto3 standings is the best result of my career and makes me proud. Today’s race staged a great battle, I was fighting for third place, but the crash dashed all our hopes.
We are now looking out to 2016 with great confidence as we have a close-knit and qualified team.
#ValenciaGP #VR46RidersAcademy #gasandlove #fennyfive #RACE #iostoconVale
Met dank aan Racesport.nl en Sky Racing Team by VR46