Romano Fenati heeft helaas niet kunnen meestrijden om het podium, het was wereldkampioen Joan Mir die de Moto3 race op het Sepang International Circuit in Maleisië wist te winnen. In zeer warme omstandigheden bleek De Spanjaard wederom te sterk voor zijn tegenstanders en won zodoende zijn tiende wedstrijd van het seizoen. Jorge Martin eindigde als tweede na een inhaalactie in de laatste bocht op de als derde gefinishte Enea Bastianini. Livio Loi behaalde een knappe vierde plaats.
Romano Fenati kende een moeilijke start en leverde direct een aantal plaatsen in. Het was Jorge Martin die de leiding in handen nam voor een goed gestarte Bo Bendsneyder op de tweede plaats. Verder waren het John McPhee, Livio Loi, Gabriel Rodrigo en Aron Canet die goed van hun plaats kwamen en zich meldden in de voorste gelederen. In de laatste bocht van de openingsronde ging het mis voor Tatsuki Suzuki die dankzij contact met Romano Fenati een gigantische high-sider meemaakte en hard ten val kwam. Toch leek de Japanner ongedeerd te zijn, maar Fenati viel door het incident helaas weer een plaatsen terug, zo rond plek 15. Vanaf dat moment was het duidelijk, het zou een moeilijke race gaan worden voor de rijder van het Snipers Team.
Martin probeerde meteen al in de eerste ronde een gat te slaan en had aan het einde van de eerste ronde al een voorsprong van ruim een seconde. In de achtervolgende groep was het Joan Mir die probeerde het gat te dichten met Loi, McPhee, Rodrigo, Bastianini, Norrodin, Di Giannantonio en de teruggevallen Bendsneyder achter zich.
In plaats van dat het gat kleiner werd vergrootte Martin zijn voorsprong naar 1.7 seconde en de Spanjaard leek zeer comfortabel. Op de tweede plaats was het nog steeds Mir die de achtervolgende groep aanvoerde voor Bastianini en Loi met een klein gaatje naar Norrodin op de vijfde plaats met McPhee, Rodrigo en Di Giannantonio achter zich. Bendsneyder leek het moeilijk te hebben en was na een sterke start teruggevallen naar de negende plaats met teamgenoot Antonelli kort achter zich.
Mir had inmiddels het gat iets terug weten te brengen naar een ruime seconde en kon zich losrijden van Loi en Bastianini. Thuisrijder Norrodin wist zich knap te handhaven in de top vijf waarbij hij in gevecht was met McPhee en Rodrigo. Bendsneyder moest inmiddels zijn meerdere erkennen aan Antonelli en reed op de tiende plaats.
Aan kop was het nog steeds Martin die alleen aan kop reed met Mir die het gat terug had weten te brengen naar minder dan een seconde. Het gevecht om de derde plaats werd nu uitgevochten door een groep bestaande uit zeven coureurs met Bastianini op de derde plaats en Bendsneyder op de tiende plaats.
In de negende ronde had Mir het gat naar Martin volledig dichtgereden en ging er niet veel later zelfs aan voorbij. Op de derde plaats had Bastianini zich losgebroken van de groep en probeerde het gat de dichten naar de voorste twee coureurs. Daar achter was het Loi in duel met Norrodin om de vierde plaats met iets verder daar achter een eenzame Rodrigo. Voor Antonelli kwam de race vroegtijdig ten einde na een valpartij in de laatste bocht, waarbij McPhee, Bendsneyder en Di Giannantonio de Italiaan ternauwernood konden ontwijken.
Ook thuisrijder Norrodin maakte een fout bij het ingaan van de eerste bocht en remde zijn Honda onderuit. De Maleisiër wist zijn zijn Moto3 machine nog wel aan de praat te houden en kon zijn weg vervolgen op de veertiende plaats. Bendsneyder had zich inmiddels teruggevochten naar de zesde plaats.
Aan kop was er inmiddels een groep van drie ontstaan nadat Bastianini zichzelf naar Mir en Martin toe had weten te rijden. Mir maakte een fout bij het ingaan van de eerste bocht waardoor Bastianini niet aarzelde en de leiding overnam. Martin hield beide coureurs nauwlettend in de gaten in de hoop zijn eerste overwinning van zijn carrière te kunnen behalen. Loi was onderweg op een eenzame vierde plaats waar achter hem een grote groep was ontstaan in gevecht voor de vijfde plaats.
In de strijd om de eerste plaats waren het nog altijd Martin, Bastianini en Mir waarbij Martin dankzij een slipstream-actie de leiding over had genomen. Dit duurde niet lang aangezien Bastianini door middel van een uitrem-actie de koppositie weer overnam. Mir leek af te wachten om in de laatste ronden toe te kunnen slaan. Loi was nog onbedreigd onderweg op de vierde plaats terwijl achter hem een fel gevecht om de vijfde plaats werd gevoerd door negen coureurs waarbij Fenati die plaats in handen had met Bendsneyder op de zesde positie kort achter zich.
Met drie ronden te gaan nam Mir de eerste plaats over van Bastianini dankzij een knappe inhaalactie. Martin wilde ook voorbij aan de Italiaan maar de beide coureurs gingen wijd waardoor Mir een klein gat kon slaan. Bastianini kwam buiten de baan terecht en verloor cruciale tijd in de strijd om de overwinning.
Bij het ingaan van de laatste ronde had Mir een marge van een halve seconde en leek een zege voor de Moto3 kampioen niet meer in gevaar te komen. Martin en Bastianini waren nog in hevig gevecht om de tweede plaats. De Italiaan zette een inhaalactie in en nam de tweede plaats over. Dit duurde echter niet lang aangezien Martin op het lange rechte stuk in de slipstream dook en op zijn beurt weer de tweede plaats in handen nam.
Het was uiteindelijk Mir die comfortabel als eerste over de finishlijn kwam en zodoende zijn tiende overwinning van het seizoen behaalde. Martin behaalde nog een knappe tweede plaats voor Bastianini. Loi beëindigde zijn race eenzaam op een sterke vierde plaats, waarbij het gevecht achter hem om de vijfde plaats werd gewonnen door McPhee. De zesde plaats was voor Migno die daarmee de beste KTM coureur werd, Fenati finishte als zevende voor Canet en Di Giannantonio.
Met dank aan Racesport.nl en Romano Fenati IT