Romano Fenati heeft zondag helaas weer geen punten weten te scoren, de rijder van het Marinelli Snipers Team crashte en moest de Kalex 6 rondes voor het eind van de race toch binnen zetten. Fabio Quartararó daarentegen pakte op een dominante wijze de Moto2 race op het Circuit de Barcelona-Catalunya. De Fransman was duidelijk het sterkst en won zijn eerste Grand Prix voor Miguel Oliveira en Alex Márquez.
Voordat de race überhaupt begonnen was ging het al mis voor Sam Lowes. De machine van de Brit had een probleem met de brandstofpomp waardoor deze niet wilde starten en hij niet op tijd was voor de sighting lap en daardoor achteraan de grid moest starten.
Polesitter Fabio Quartararó kende geen goede start en het was Alex Márquez die vanaf de tweede startplaats als leider de eerste bocht in ging voor Marcel Schrötter en Pecco Bagnaia. Quartararó had de vierde plaats in handen voor Xavi Vierge, Brad Binder en de vanaf de zeventiende plaats zeer goed gestarte Miguel Oliveira. Fenati die moest starten vanaf plaats 15 kwam goed weg en kon direct een aantal plaatsen goedmaken, echter werd de Italiaan wel gehinderd door Oliviera anders was zijn positie nog beter geweest voor de eerste bocht.
In de eerste ronde sloeg het noodlot meteen al toe voor Bo Bendsneyder, Stefano Manzi en Niki Tuuli. De drie coureurs kwamen in de openingsronde in contact met elkaar waardoor ze ten val kwamen en hun race ten einde kwam.
Voor Jorge Navarro en Romano Fenati kwam de race ook vroegtijdig ten einde. Beide coureurs kwamen ten val maar bleven ongedeerd. Fenati wist zelfs de Kalex nogmaals te voorzien van een tweede kans en moest achteraan sluiten in het Moto2 gezelschap.
In de achtste ronde zette Oliveira de aanval in en nam de koppositie over van Márquez. De Portugees kende een zeer goede beginfase van de race vanaf de zeventiende startplaats. Achter Márquez waren het Quartararó, Binder, Vierge en Bagnaia met iets daarachter Schrötter en Pasini.
Toch maakte de Red Bull KTM Ajo in de daaropvolgende ronde een fout bij het ingaan van bocht 4. Oliveira maakte een remfout waardoor hij wijd ging en Quartararó de leiding overnam. Het tweetal had een klein gat geslagen naar de groep daarachter die voor de derde positie streed.
Toch was het geen toeval dat de Fransman de leiding overnam want hij reed de snelste wedstrijdronde. Het leek erop dat Oliveira het moeilijk had om de Speed Up coureur te volgen want Quartararó reed in de daaropvolgende ronde opnieuw de snelste rondetijd.
Zes rondes voor het eind kwam Fenati dan toch binnen met als resultaat een 2de opeenvolgende DNF, helaas want de rijder van het Marinelli Snipers Team zat er heel goed bij strijdend om een top10 finish.
Een ronde later ging Joan Mir voor het eerst dit seizoen in de fout. De toekomstige Suzuki fabriekscoureur schoof zijn Estrella Galícia 0,0 MarcVDS Kalex onderuit waardoor zijn race ten einde kwam. Niet veel later ging ook Mattia Pasini in de fout en crashte eveneens.
Quartararó bleef zijn tempo vasthouden en vergrootte de marge richting Oliveira op de tweede plaats. Enkele seconden daarachter was het Márquez op de derde plaats maar werd flink op de hielen gezeten door Vierge, Schrötter en Binder. Hierdoor bestond het voorlopige podium uit drie verschillende fabrikanten: Speed Up, KTM en Kalex.
De Fransman maakte geen fouten meer en kwam als winnaar over de finish, zijn eerste Grand Prix overwinning en de eerste podiumfinish sinds Assen 2015. Oliveira eindigde als tweede maar raakte na de finish nog betrokken bij een opmerkelijk incident. De Portugees reed op een langzaam tempo na de finish in de uitloopronde waarna Simone Corsi hem kennelijk niet zag en er hard achterop knalde. Wonder boven wonder bleven beide coureurs ongedeerd.
Márquez maakte het podium compleet met een derde positie met daarachter Schrötter, Vierge, Binder, Baldassarri, Bagnaia, Lowes en Locatelli in de top tien.
Romano Fenati:
Today there was a great battle with Mir and Baldassarri, I was having fun and we were fighting. For sure the forearm problem affected me but the front of the bike was slipping a lot. Anyway, before jumping to premature conclusions I prefer to verify our data and understand what happened.
Met dank aan Racesport.nl en Romano Fenati IT