Romano Fenati heeft zondag helaas geen punten weten te scoren tijdens de Moto3 race op het circuit van Silverstone. Marcos Ramirez heeft daarentegen de spannende Moto3 race gewonnen. De race zou worden beslist in de laatste ronde waarbij de Spanjaard op het juiste moment aanviel en als winnaar over de streep kwam voor Tony Arbolino en teamgenoot Lorenzo Dalla Porta.
Zondag om 11:20 uur lokale tijd, 12:20 uur Nederlandse tijd ging de Moto3 race over 17 ronden van start op Silverstone in Engeland. De omstandigheden waren zeer gunstig met opnieuw veel zon en een buitentemperatuur van zo’n 27°C. Alle coureurs gingen van start met dezelfde voorband, echter gokte een enkeling voor de zachte achterband, waaronder publiekslieveling John McPhee.
Polesitter Tony Arbolino maakte een perfecte start en ging als leider de eerste bocht (Copse) in voor Lorenzo Dalla Porta en Raúl Fernández. Ayumu Sasaki nam de vierde positie in handen voor teamgenoot John McPhee en Celestino Vietti.
Arbolino probeerde in de eerste twee sectoren meteen weg te rijden maar Dalla Porta kon zijn landgenoot goed volgen en bij het ingaan van bocht 13 (Village Corner) nam hij de leiding over terwijl McPhee was opgeklommen naar de derde positie. Fenati kwam goed weg vanaf plaats 14 en kon direct een aantal plaatsen goedmaken en aansluiten bij de eerste 10.
Dalla Porta kon vooralsnog de leiding vasthouden maar McPhee aarzelde niet en ging door middel van een gewaagde inhaalactie voorbij aan Arbolino om daarmee de tweede positie over te nemen. Sasaki, Ai Ogura en Niccolò Antonelli konden de drie coureurs voor hen volgen terwijl er daar achter een minimaal gaatje ontstond richting Marcos Ramirez op de zevende plaats.
Bij het ingaan van bocht 12 (Farm Curve) ging het volledig mis voor Aron Canet en Albert Arenas. Laatstgenoemde probeerde voorbij te gaan aan zijn landgenoot maar hij verloor hierbij de voorkant van zijn machine waardoor hij onderuit ging en hiermee Canet meenam. Beide coureurs konden hun weg vervolgen maar het was een dramatische situatie voor de leider in het kampioenschap, vooral omdat concurrent Dalla Porta aan kop reed.
Het tempo vooraan leek niet erg hoog te liggen aangezien de kopgroep groter werd en de eerste twaalf coureurs slechts 1,4 seconde van elkaar verwijderd waren en de eerste twintig coureurs slechts drie seconden.
Dalla Porta reed nog steeds aan de leiding terwijl Arbolino en McPhee elkaar dwars begonnen te zitten. Het tweetal passeerde elkaar meerdere malen terwijl de achtervolging aandachtig toekeek.
Arbolino maakte optimaal gebruik van de slipstream op de Hangar Straight en bij het ingaan van bocht 7 (Stowe) nam hij de leiding over. Echter sloeg Dalla Porta ter hoogte van de Wellington Straight terug en bij het ingaan van bocht 16 (Brooklands) nam hij de koppositie weer over. McPhee reed nog steeds op de derde plaats terwijl Ai Ogura steeds meer aanstalten maakte om zich te mengen in de strijd.
Dalla Porta werd flink dwars gezeten en in één ronde tijd verloor hij twee plaatsen aan McPhee en Ogura. De kopgroep was nu daadwerkelijk losgebroken van de achtervolging met de eerste twaalf coureurs die dicht bij elkaar reden.
Aan het einde van de achtste ronde, na optimaal gebruik van de slipstream op de Wellington Straight, nam Ogura voor het eerst in de wedstrijd de leiding over.
De Japanner kon niet lang genieten van zijn leidende positie aangezien Arbolino, McPhee en Dalla Porta hem meteen weer terugverwezen naar de vierde plaats. Het was een klassieke Moto3 race met een grote kopgroep en veel inhaalacties in vrijwel iedere bocht.
Dalla Porta aan kop voor McPhee, Arbolino en Ogura. De Schotse Petronas Sprinta Racing coureur was de enige die een zachte Dunlop achterband onder zijn machine had laten monteren en het was dus maar de vraag hoe lang deze het vol zou houden.
Voor Romano Fenati kwam de race vroegtijdig ten einde. De winnaar van de Moto3 race op de Red Bul Ring twee weken gelegen ging onderuit in bocht 14 (The Loop).
Dalla Porta reed nog steeds aan de leiding en wist enkele meters los te rijden van de concurrentie. Arbolino lag tweede en deed er alles aan om in de slipstream van zijn landgenoot te blijven met daarachter McPhee, Ramirez, Ogura Foggia, Sasaki, Suzuki, Antonelli, Binder, Masia en Vietti in de kopgroep.
Voor het eerst sinds lange tijd nam Arbolino de leiding weer over. Echter lieten Leopard Racing coureurs Ramirez en Dalla Porta dit niet zomaar gebeuren en bij het ingaan van bocht 16 (Brooklands) reed Ramirez voor het eerst in de wedstrijd aan kop.
Het was duidelijk dat Dalla Porta niet graag achter iemand aan reed en bij het ingaan van bocht 4 (Maggotts) viel hij aan. De coureurs werden steeds harder met hun inhaalacties en probeerden hun strategie te bepalen voor de laatste vier ronden van de race.
Arbolino aan kop voor Dalla Porta en Ramirez. SKY Racing Team VR46 coureur Dennis Foggia begon zich nu ook te mengen in de strijd terwijl thuiscoureur een aantal plaatsen moest inleveren en terugviel naar de zesde positie.
Bij het ingaan van de laatste ronde had Dalla Porta een voorsprong van een aantal tienden maar na de eerste sector had de achtervolging hem alweer achterhaald. Bij het ingaan van bocht 8 (Vale) maakte de Italiaan echter een foutje en nam Leopard Racing teamgenoot Ramirez de koppositie over. Arbolino aarzelde niet en ging ook voorbij aan Dalla Porta waarna de twee Italianen elkaar flink dwars zaten. Dit gaf Ramirez een aantal cruciale meters waardoor hij zich bij het ingaan van de laatste sector goed kon verdedigen.
Met name Arbolino deed er alles aan om nog aan te haken bij Ramirez maar de Spanjaard had genoeg gedaan om als winnaar over de streep te komen en daarmee de tweede Grand Prix zege van zijn carrière te behalen. Arbolino werd tweede terwijl Dalla Porta daarachter goede zaken deed voor het kampioenschap en als derde over de streep kwam. Antonelli kwam als vierde over de finish voor Sic58 Squadra Corse teamgenoot Suzuki met daarachter Sasaki, McPhee, Foggia, Vietti en Ogura in de top tien. Canet kwam uiteindelijk als dertiende over de streep en scoorde daarmee drie belangrijke WK punten.
Met dank aan Racesport.nl & Romano Fenati IT