Romano Fenati kwam zondagochtend na een sterke race als vierde over de streep tijdens de Moto3 race op de Sachsenring. In een spectaculair duel tot aan de finishlijn wist de Italiaan de strijd aan te gaan om de overwinning, echter was het net niet genoeg om het eerste podium van het seizoen binnen te slepen. Dalla Porta wist dankzij goede timing te winnen voor Leopard Racing teamgenoot Marcos Ramirez en Aron Canet.
Zondagochtend om 11:00 uur gingen de lichten uit voor de Moto3 race op de Sachsenring over 27 ronden. Na regenval in de ochtend was het circuit vrijwel volledig opgedroogd waardoor de coureurs met slicks aan de wedstrijd konden beginnen. Wel was de temperatuur een stuk lager vergeleken met zaterdag aangezien de buitentemperatuur slechts 16°C bedroeg.
Het was Romano Fenati die zeer goed startte en als leider de eerste bocht in ging voor Marcos Ramirez en Kaito Toba. Polesitter Ayumu Sasaki viel terug naar de vierde positie voor Lorenzo Dalla Porta en Jakub Kornfeil.
Al in de derde bocht ging het volledig mis voor Alonso López en Gabriel Rodrigo. López ging te enthousiast op het gas bij het uitkomen van de derde bocht (Omega Kurve) en kwam met een high-sider ten val. Rodrigo kon zijn gecrashte motorfiets niet meer ontwijken waardoor hij ook onderuit ging.
Fenati probeerde weg te rijden van de achtervolging maar Ramirez, Dalla Porta, Sasaki, Toba en Kornfeil hielden de Italiaan nauwlettend in de gaten.
Aan het einde van de derde ronde, bij het ingaan van de laatste bocht voor start / finish, gingen beide Leopard Racing coureurs voorbij aan Fenati waarbij Ramirez de koppositie overnam.
Ook de Leopard Racing coureurs konden geen gat slaan waardoor een aantal achtervolgende coureurs konden aansluiten. De kopgroep bestond nu uit negen coureurs met de volgende groep daar een seconde achter.
Kornfeil had net zoals een week geleden op het TT Circuit Assen kortstondig de koppositie overgenomen. Echter wist Ramirez meteen terug te slaan bij het ingaan van de eerste bocht en reed hij weer aan de leiding. Achter het tweetal reden er nu in totaal dertien coureurs in de kopgroep.
Ramirez reed nog steeds aan kop voor teamgenoot Dalla Porta, echter begon McPhee aan te vallen en kwam hij naar de derde plaats. Ook Fenati kwam weer terug terwijl Kornfeil terugviel naar de zevende plaats.
Het was dus wederom een klassieke Moto3 race met een grote kopgroep. Doordat de Sachsenring een kort en smal circuit is waren er eigenlijk maar twee plaatsen op de baan waar er echt ingehaald kon worden.
Ramirez was flink aan het pushen en hij wist een marge van een halve seconde op te bouwen. Teamgenoot Dalla Porta was in een flinke strijd verwikkeld met McPhee en Fenati waardoor de Spanjaard langzaam maar zeker weg kon rijden van de achtervolgende groep.
De voorsprong van Ramirez werd niet groter dan een halve seconde. Teamgenoot Dalla Porta, rijdend op de tweede plaats, deed er alles aan om zijn achterstand richting de Spanjaard te verkleinen terwijl McPhee en Kornfeil in zijn slipstream doken. Kennelijk lag het tempo niet al te hoog aangezien de achtervolgende groep nu ook de aansluiting hadden gevonden en deze nu uit zo’n negentien coureurs bestond.
Na een aantal ronden aan de leiding werd de voorsprong van Ramirez gauw verkleind. Bij het ingaan van de eerste bocht nam Leopard Racing teamgenoot de leiding over en ging ook McPhee voorbij aan de Spaanse coureur. Samen met Kornfeil, Fenati, Sasaki en Fernández streden deze zeven coureurs voor de overwinning met een marge van een halve seconde richting de tweede groep. Ter hoogte van de eerste bocht ging het mis voor Kaito Toba en Albert Arenas. De twee coureurs gingen allebei onderuit waardoor hun race ten einde kwam.
Voor het eerst sinds de openingsronde nam Fenati de koppositie over. Ook McPhee viel aan en kwam naar de tweede plaats waardoor de Leopard Racing coureurs naar de derde en vierde plaats werden verwezen. Kornfeil, Sasaki en Fernández leken op dit moment tevreden te zijn met hun positie en hielden de coureurs voor hen nauwlettend in de gaten.
McPhee ging voor het eerst in de wedstrijd aan de leiding door middel van een scherpe inhaalactie in bocht 1. De zeven coureurs in de kopgroep werden langzaam maar zeker wat ongeduldiger doordat het moment was aangebroken om vooraan te rijden.
Doordat er meerdere inhaalacties werden uitgevoerd en de coureurs in de kopgroep elkaar voornamelijk in de weg reden kon de achtervolgende groep dichterbij komen. Tatsuki Suzuki was de eerste die de aansluiting had gevonden bij de kopgroep maar daarachter wachtte een groep van zo’n tien coureurs om ook mee te strijden voor de overwinning.
Canet vond dat het tijd was om naar voren te komen. Door middel van een aantal agressieve inhaalcties nam hij de tweede plaats in handen achter raceleider Ramirez. Het tempo van de coureurs vooraan het veld was kennelijk niet zo hoog aangezien de kopgroep nu uit vijftien coureurs bestond binnen anderhalve seconde.
Bij het ingaan van de laatste ronde reed Ramirez aan de leiding maar door middel van een slipstream op het rechte stuk kon Canet aanvallen bij het ingaan van de eerste bocht. Door middel van een knappe uitremactie nam hij de leiding over en wist hij ternauwernood contact te voorkomen met het achterwiel van Ramirez.
Iets daarachter kwamen Dennis Foggia en Darryn Binder ten val bij het ingaan van deze eerste bocht waardoor zij WK punten aan zich voorbij zagen gaan.
Canet zette alles op alles om een aanval in de laatste sector van het circuit te voorkomen maar de Leopard Racing coureurs konden het tempo volgen. Bij het ingaan van bocht 12 (Sachsenkurve), onderaan de heuvel, viel Dalla Porta aan en nam hij de koppositie over. Teamgenoot Ramirez volgde dit voorbeeld en het was nu nog maar één bocht te gaan tot de finishlijn.
Dalla Porta wist een verdedigende lijn te rijden bij het ingaan van de laatste bocht waardoor Ramirez geen inhaalactie in kon zetten. De Italiaan kwam als winnaar over de streep voor teamgenoot Ramirez met Canet daar kort achter op de derde plaats. Fenati kon geen aanspraak maken op het podium en finishte als vierde met daarachter Fernández, McPhee, Ogura, Suzuki, Sasaki en Kornfeil in de top tien.
Met dank aan RomanoFenati.IT en Racesport.nl.
#germangp #sachsenring #romanofenati #reboot55 #snipersteam