HAARBOCHT
Vernoemd naar het naastgelegen Haarbos, wat weer verwijst naar het oorspronkelijk ruig begroeide heideland De Haar.
Voor deze eerste bocht na Start/Finish en het lange rechte eind is remmen het belangrijkst. Je moet precies op de goede lijn zitten. Is dat niet het geval dan ga je snel een beetje te wijd over de geasfalteerde uitloopzone naast de baan.
MADIJK
De tweede bocht is ‘een hele snelle knijper’.
OSSENBROEKEN
Vernoemd naar een weidegebied waar de boeren van het naast het circuit gelegen dorp Witten hun ossen vet mestten.
De Ossebroeken is een combinatiebocht waar geen eind aan lijkt te komen. De eerste bocht moet niet met te hoge snelheid genomen worden, zodat de ideale lijn de gehele bocht door vast gehouden kan worden om goed voor de Strubben uit te komen.
STRUBBEN
Op deze plaats groeiden schrale, ruwe bosschages: strubben.
De Strubben, de eerste linker bocht na vier rechter bochten, is een scherpe en langzame hairpin. Doordat de straal van de bocht halverwege ineens kleiner wordt – de bocht draait flauw in, maar wordt halverwege plotseling haaks – is het een uiterst technische bocht, welke je goed maar zeker niet te agressief moet insturen. Na de bocht kun je voluit accelereren de Veenslang op.
VEENSLANG
Vernoemd naar een langgerekt puur veengebied dat qua vormgeving op een slang lijkt.
De Veenslang is het langste ‘rechte’ stuk (487 meter) op het circuit, aan het einde hiervan wordt de topsnelheid gemeten.
RUSKENHOEK
Verbastering van ruige hoek; een onbegaanbaar gebied met veel ruige wildernis.
In de motorsport wordt een nieuwe snelle variant van de Ruskenhoek gebruikt. Auto’s blijven de langzamere chicane gebruiken, evenals motoren tijdens rijvaardigheidstrainingen.
STEKKENWAL
Dankzij de forse positieve verkanting doet deze bocht nog het meeste aan ‘het oude Assen’ denken. Juist door deze verkanting is het een hele snelle bocht waarin nog goed ingehaald kan worden. Na de bocht kan vol geaccelereerd worden richting De Bult.
DE BULT
Deze bocht heeft geen topografische verwijzing, maar is zo genoemd vanwege de karakteristieke ligging tegen een oorspronkelijk bultvormig stuk heide.
De Bult is een vlakke en snelle linkerbocht die ondanks het ontbreken van de verkanting vrij hard genomen kan worden.
MANDEVEEN
De naam stamt uit de tijd dat iedere boer uit Witten en Assen recht had op enige wagens turf uit het ‘mandelige veen’.
Mandeveen vormt samen met de daaropvolgende Duikersloot eigenlijk één bocht. In Mandeveen begint eigenlijk al het stuk naar Start/Finish; vanaf dit punt steekt het heel nauw over het uiterst snelle tracé op weg naar de laatste chicane.
DUIKERSLOOT
Het ondergelegen gebied heet Duikersloot en maakt deel uit van het naastgelegen natuurgebied Witterveld.
Na Duikersloot kun je vol accelereren richting Start/Finish; voor de langzamere auto’s en motoren is dit wellicht de belangrijkste bocht omdat hier de eindsnelheid tot aan de laatste chicane wordt bepaald.
MEEUWENMEER
Het naast het circuit gelegen natuurgebied Witterveld kent vele plasjes en vennetje, waaronder het Meeuwenmeer.
Eén van de snelste bochten van het circuit. Door de hoge snelheid is het erg belangrijk om de juiste lijn te volgen.
RAMSHOEK
Verwijzend naar de tijd dat er nog schapen én rammen werden geweid op dit stukje Drentse hei.
Na een hele serie rechterbochten is de Ramshoek een snelle linker bocht. Hier worden de mannen gescheiden van de jongens en onderscheidt de ware coureur zich. Veel motorcoureurs duiken helemaal achter de kuip weg en remmen een beetje, slechts een enkeling durft het aan om alleen het gas een beetje dicht draaien.
GEERT TIMMER BOCHT
In 1976 werd de Kniebocht vervangen door een chicane welke in 1982 als een hommage vernoemd werd naar de in 1978 overleden ontwerper ervan.
Deze laatste chicane, welke kenmerkend is voor Assen, is een technische bocht. De eerste bocht, waarvoor je tijdens een duel met een andere rijder niet te hard moet remmen, moet je eigenlijk opofferen om de tweede bocht zo goed (en snel) mogelijk door te komen. Na de tweede bocht kun je weer vol uit accelereren het rechte stuk van Start/Finish op.
Meer info: www.ttcircuit.com